Cílem tohoto textu je představit čtenářům (převážně učitelům) význam slovních úloh a jejich zařazování do výuky matematiky z pohledu každodenní pedagogické praxe. Pozornost je věnována věnována procesu řešení slovní úlohy a psychologickému hledisku (zejména pojmu pozornost, pracovní paměť a autoregulace).
Jsou představeny některé heuristické strategie řešení slovních úloh a shrnuty některé parametry, které mohou ztížit řešení slovní úlohy. Tři kapitoly obsahují konkrétní metodick é náměty.
Kap. 5 se věnuje vizualizaci slovních úloh a na konkrétních ukázkách dokumentuje užitečnost použití různých diagramů a znázornění v řešení slovních úloh. Kap. 6 obsahuje náměty, jak konkrétní slovní úlohy využít v hodinách matematiky a českého jazyka, aby sloužily dvojímu cíli - rozvoji čtení s porozuměním i rozvoji matematických poznatků a schopnosti řešit slovní úlohy.
V kap. 7 je zařazena řada námětů formou tzv. concept cartoons, které žáky vedou k hlubšímu promýšlení strategií řešení i chyb, které se mohou při řešení konkrétních úloh objevit. Všechny metodické materiály uvedené v tomto textu mohou sloužit učiteli nejen pro přímé použití ve výuce, ale i jako inspirace pro tvorbu vlastních materiálů.