Tematika forenzní vědy se v posledních desetiletích těší velké oblibě ze strany široké veřejnosti díky množství televizních seriálů s kriminálními náměty a je neméně přitažlivá také pro žáky středních škol. Praktická cvičení a workshopy zaměřené na forenzní tematiku tak přispívají ke zvyšování povědomí o reálných možnostech a limitech použitých metod.
Nedávné studie naznačují, že badatelsky zaměřená výuka přispívá ke zlepšení vztahu žáků k přírodovědným předmětům. Průzkumy mezi samotnými žáky navíc naznačují, že dávají přednost výuce simulující reálné vědecké postupy, kde je vysoká míra činnosti a odpovědnosti na nich samých.
Proto jsme připravili návrh praktického cvičení, které simuluje forenzn í analýzu za použití vzorků rozsivek. Rozsivky jsou jednobuněčné řasy charakteristické tvorbou ornamentovaných křemičitých schránek.
Díky možnosti dlouhodobého zachování těchto schránek, relativně snadné determinaci a rozsáhlému výskytu se využívají k posuzování přírodního prostředí. Analýzy rozsivek se používají nejen ve vědě, například při zkoumání změny klimatu, ale také v praxi: při biomonitoringu nebo při forenzním vyšetřování v případech utonutí.
Porovnání vzorků rozsivek získaných z tělních tkání (plíce, kostní dřeň) utonulého a z původní lokality, kde došlo k utonutí, pomohlo v minulosti objasnit mnoho případů. V článku přinášíme návrh badatelsky orientovaného forenzního cvičení s využitím rozsivek "Rozsivky ve forenzní praxi aneb kde utonul nebožtík?" Bylo realizováno a testováno na střední škole a následně vyhodnoceno.
Zpětná vazba byla získána pomocí anonymního dotazníkového šetření. Žáci i jejich vyučující hodnotili cvičení jako zajímavé a zábavné.