Charles Explorer logo
🇨🇿

'Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání': o segregaci romských žáků ve vzdělávání

Publikace na Pedagogická fakulta |
2020

Abstrakt

Romové představují nejpočetnější a současně nejvíce znevýhodněnou etnickou menšinu v Evropě. Jedním z vážných problémů vzdělávacích systémů, zejména v některých státech střední a východní Evropy, je segregace romských žáků do škol a tříd mimo hlavní vzdělávací proud - segregace, která nejen že je nezákonná, ale má vážné negativní dopady do celkové úrovně vzdělání romské menšiny a vytváří významnou bariéru v soužití mezi Romy a většinovou společností.

Tato publikace se zabývá fenoménem segregace romských žáků ve vzdělávání z pohledu výsledků kvalitativního výzkumu kombinovaných s poznatky řady dřívějších odborných studií na dané téma. Názory pedagogů i expertů z praxe se tak prolínají s parafrázemi studií renomovaných institucí a odborníků.

Cílem publikace je ukázat, jak segregace vzniká, kteří aktéři se na vzniku segregovaných škol podílejí, čím je situace segregovaných škol charakteristická - znalost těchto klíčových aspektů segregace je pak důležitá primárně pro hledání nástrojů prevence (jak vzniku segregovaných škol a tříd předcházet) a řešení (jak segregované školy a třídy postupně přivést k de-segregaci). Ve výsledku je zřejmé, že k odstranění segregace je nutná aktivita mnoha různých aktérů, ať už jde o městské nebo obecní úřady, které mohou segregaci předcházet lepším nastavením spádovosti škol, nebo o poradenská zařízení, která mohou důkladnou diagnostikou zabránit neoprávněnému zařazování romských žáků do speciálního školství, nebo o školy hlavního vzdělávacího proudu, které mohou vstřícným a podporujícím postojem vůči sociálně znevýhodněným romským žákům předejít jejich odchodu na školy segregované.

Jen omezené nástroje ke změně mají k dispozici i samy segregované školy, které se mohou větší otevřeností nebo vyšší nabídkou vzdělávacích alternativ pokusit získat i etnicky majoritní žáky a přispět tak k postupnému zvýšení heterogenity žákovského kolektivu. V zájmu přenosu dobré praxe se publikace soustředí i na popis nástrojů, které segregované (nebo segregací ohrožené) školy s úspěchem používají pro podporu vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků a které by mohly být inspirativní pro školy hlavního vzdělávacího proudu - mezi tyto nástroje patří práce romských asistentů, podpora multikulturality v kurikulu, systematická organizace doučování nebo posílení role školy v sociální oblasti.

V souhrnu publikace představuje segregaci romských žáků ve vzdělávání jako složitý fenomén, v jehož jádru stojí hluboce zakořeněné předsudky vůči Romům - z dlouhodobého hlediska je tak nutné postupně bourat bariéry mezi Romy a etnickou majoritou a odstraňovat předsudky nejen v řadách pedagogů a žáků, ale i mezi rodiči žáků a širokou veřejností.