Příspěvek přináší výsledky výzkumného šetření vybraných postojů, znalostí a dovedností pedagogických pracovníků. Zkoumány byly ty kompetence a jejich složky, které jsou relevantní pro účinnou detekci, diagnostiku a prevenci násilí a šikanování mezi dětmi.
Cílem šetření bylo posoudit úroveň těchto kompetencí u dvou skupin pedagogických pracovníků - učitelů a vychovatelů - v závislosti na jejich vzdělání, délce praxe a dalších proměnných. Výzkumným nástrojem byl dotazník, který zjišťoval pomocí uzavřených i otevřených otázek a hodnotících škál postoje a znalosti a dále pomocí analýzy modelových situací úroveň aplikace těchto znalostí a postojů.
Modelové situace byly zároveň východiskem pro polostrukturované rozhovory s vybranými respondenty. Výsledkem tohoto kvantitativně-kvalitativního šetření jsou významné postřehy a poznatky, které mohou přispět k současné diskusi o profesní přípravě pedagogických pracovníků a o jejich skutečných potřebách v rámci celoživotního vzdělávání.