Ve své knize Peer Instruction: A user's manual definoval Eric Mazur KoncepTest jako jednoznačně formulovanou otázku s adekvátní obtížností testující porozumění jedinému konceptu, kterou nelze vyřešit pouhým využitím paměti a která je obvykle provázena adekvátním počtem možných odpovědí. Pomocí KoncepTestů lze jak testovat, tak i prohlubovat konceptuální porozumění žáků.
Nabízené odpovědi totiž obvykle obsahují typické miskoncepce spjaté s testovaným konceptem a žáci jsou tak cíleně směřováni ke kognitivnímu konfliktu, který při řešení běžných školských úloh zpravidla nenastane. Tento příspěvek si klade za cíl představit možnost využití KoncepTestů ve výuce středoškolské matematiky a to na komentované variaci vzorových úloh z kombinatoriky, pravděpodobnosti a statistiky.
V rámci textu je dále přiblížen model konceptuálního obrazu profesorů D. Talla a S.
Vinnera pro práci s matematickými koncepty.