Příspěvek popisuje systematickou rešerši zaměřenou na využití eye-trackingu ve výzkumu v didaktice přírodních věd do roku 2019. Cílem je představit hlavní fenomény tohoto typu výzkumu a jejich výsledky.
Z původních (N=251) záznamů z databází na WoS core collection byly vybrány anglicky psané články v časopisech a příspěvky v konferenčních sbornících prezentující primární výzkum (N=106). Z dat vyplývá, že využívání eye-trackingu pro výzkum v této oblasti v průběhu let roste.
Nejaktivnější autoři pochází z USA, Taiwanu a Německa. Zkoumány jsou pohyby očí žáků a studentů od prvního stupně základní školy po vysokou školu.
Hlavními tématy jsou obecnější trendy, jako například čtení přírodovědných textů, práce s grafy, diagramy a obrázky. V oblasti chemie byly zkoumány simulace, reprezentace (modely atomů, rovnice), videa i experimenty.
Počet respondentů bývá spíše nižší a závisí na technických možnostech (1-258), přesto převažují výzkumy využívající kvantitativních dat - počet a délka fixací či sakád. Objevují se však i kvalitativní výzkumy, často zaměřené na mimoškolní vzdělávání.
V těchto studiích používají výzkumníci eye-trackingové brýle a data jsou doplněna rozhovory a dalšími materiály (např. videozáznamem). Výsledky výzkumů jsou zaměřeny převážně na rozdíly mezi různě úspěšnými skupinami řešitelů.
Objevuje se i zkoumání práce s didaktickými pomůckami, jako jsou učebnice či výuková videa. Výsledky ukazují možnosti úpravy těchto pomůcek.