Charles Explorer logo
🇨🇿

Ověření rytmických schopností u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport

Publikace

Abstrakt

Práce se zabývá vytvořením testové baterie pro posouzení rytmického cítění u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport. Takové testy totiž hudebně-sportovní praxe postrádá a doposud je nucena využívat pouze testy koncipované pro hudební oblast.

Nové testy svou strukturou odpovídají charakteristice rytmického cítění z pohledu hudební psychologie. Testy jsou rozděleny do tří oddílů, kterými jsou Percepční dovednosti a činnosti (položky 1 až 18), Reprodukční dovednosti a činnosti (položky 19 až 27) a Produkční dovednosti a činnosti (položka 28).

Pro statistické zpracování byla použita klasická teorie testu (faktorová analýza) i teorie odpovědi na položku (dvou-parametrický model). Součástí metod byl i výpočet reliability a validity testu.

Očekávané zamítnutí navržené hypotézy se potvrdilo jak u klasické teorie testu, tak u teorie odpovědi na položku. Výjimkou byl model 4, jehož fit indexy (zejména TLI = 0,537) však ukazovaly spíše nedostatek důkazů na zamítnutí hypotézy než na perfektní shodu modelu s daty.

Cílem bylo sestavit a otestovat modely, jejichž shoda s daty bude nejlepší. Nejpříznivější shoda byla u modelů č. 1 a 5.

Model 1 [CFI = 0.927, TLI=0.916, SRMR = 0.09, RMSEA (5 %) = 0.03, RMSEA (95 %) = 0.059], jehož struktura odpovídala navržené testové baterii, vykazoval poměrně dobrou shodu modelu s daty, ačkoliv IRT odhalila některé problematické položky. Model 5 [CFI = 0.956, TLI=0,942, SRMR = 0.073, RMSEA (5 %) = 0.03, RMSEA (95 %) = 0.111] byl unidimenzionální (faktor reprodukce sytil položky 19 až 27) a jeho fit indexy ukázaly ještě lepší shodu modelu s daty.

Na základě těchto modelů je třeba navrhnout optimalizovanou testovou baterii a opět pomocí statistické analýzy provést ověření této baterie. Výzkum je součástí řešení grantového projektu č. 1162218 (Měření rytmického cítění u studentů vysokých škol v oblasti vzdělávání tělesná výchova a sport) Grantové agentury Univerzity Karlovy a projektu PROGRES Q19 realizovaného na UK FTVS.