Charles Explorer logo
🇨🇿

MOŽNOSTI ROZVOJE PROFESNÍHO VIDĚNÍ BUDOUCÍCH UČITELŮ CHEMIE

Publikace

Abstrakt

Příspěvek je zaměřen na postup dizertační práce, tj. schopnost učitele reflektovat výuku jako jeden ze základních atributů, které zvyšují kvalitu výuky. Kvalitně analyzovat vzdělávací situace u budoucích nebo začínajících učitelů je podstatné nejen pro jejich rozhodnutí o budoucí praxi, ale také pro vlastní zpětnou vazbu.

Jedním ze způsobů, jak lze tuto schopnost rozvíjet, je prohlubování profesního vidění (Goodwin, 1994; Lefstein & Snell, 2011). Koncept profesního vidění učitelů se v posledních letech stal intenzivně zkoumanou problematikou.

V českých podmínkách bylo profesní vidění zkoumáno pouze u (budoucích) učitelů anglického jazyka, matematiky, biologie a u učitelství pro mateřské školy, nikoliv však u (budoucích) učitelů chemie. Dizertační práce proto cílí na toto prázdné místo.

V rámci práce je zkoumán vliv reflektivních praxí na schopnost studentů zpracovávat reflexe vyučovacích hodin, vliv na sebehodnocení jejich schopnosti sledovat výuku a také vliv případných intervencí během kurzu. Tato zjištění poslouží ke změnám pojetí reflektivních praxí a také přispějí k poznání, jak kultivovat profesní vidění budoucích učitelů.