Edukace jedinců s poruchami autistického spektra (PAS) je v České republice velmi diskutovaným tématem, které si zaslouží náležitou pozornost. Efektivním přístupem k jejich vzdělávání je aplikovaná behaviorální analýza (ABA).
Přestože její účinky jsou v zahraničí ověřeny již mnoha výzkumy, u nás je tento přístup využíván až v několika posledních letech. Obsahem příspěvku jsou dílčí výsledky dvou realizovaných výzkumných šetření zaměřených na prokázání účinnosti intervencí založených na ABA u dětí a žáků s PAS v raném, předškolním a mladším školním věku v různých nastaveních služeb.
U výzkumného vzorku probandů bude po dobu dvou let aplikována intervence založená na ABA, která bude zaměřena mimo jiné na rozvoj verbálního chování. Tento příspěvek prezentuje data získaná za pět měsíců od počátku intervence.
Dosud získaná data poukazují na pozitivní vliv intervence ABA u výzkumného souboru.