Charles Explorer logo
🇬🇧

E-books and audiobooks in the context of children's reading

Publication at Faculty of Education |
2020

Abstract

This text deals with the topic of electronic books and audiobooks. Their expansion occurred together with the implementation of modern technology and the Internet.

It describes their connection with the reading of classic printed books and with the development of children reading literacy. It shows that e-books and audiobooks can be used to develop reading literacy and to increase children reading motivation.

International research shows that for many children, digital reading is more attractive than reading printed books. It also helps to increase the interest in reading among children from less advantaged backgrounds and among boys who pages.pedf.cuni.cz/gramotnost 64 NENÍ KNIHA JAKO KNIHA Úvod Cílem tohoto textu je upozornit na souvislost elektronických knih a audioknih s rozvíjením čtenářské gramotnosti a nastínit možné oblasti pro další výzkum.

V české odborné literatuře tato témata téměř nejsou zpracovaná, zatímco v zahraniční - zejména anglicky psané - literatuře jsou dostupné závěry mnoha výzkumů. Z nich také čerpá tento text, který zároveň využívá dílčích zjištění z výzkumu prováděného v rámci disertační práce, jež se však těchto témat týká jen okrajově.

S rozvojem moderních technologií se objevují nové formy textu1 , které lze číst nejen v klasické tištěné podobě na papíře, ale také z počítačových monitorů a displejů na tabletech a chytrých telefonech. Další novou formou "čtení" je poslech audioknih.

Tento článek by měl být zamyšlením nad těmito dvěma fenomény a nad otázkami, které rozvoj digitálních textů a audioknih vyvolává, a zároveň být inspirací pro výzkumy na toto téma. Knihy digitální čili elektronické Tištěná kniha je dokonalý artefakt, není na ní co zlepšovat.

E-kniha může být fajn, ale spíš v nouzi. (Jan Němec)2 Jedním z nejčastějších zdrojů digitálních neboli elektronických textů je internet. S velkým rozvojem chytrých telefonů a dalších elektronických zařízení se stává naléhavou otázka, jak digitální texty ovlivňují čtení jako takové.

Nastává achieve lower results in international reading literacy tests than girls. Children can also be managed to read by listening audiobooks.

As this topic is still on the fringes of interest in the Czech academic literature, there is a lot of space for research. This text is based on available foreign research and on the results of international PISA testing.

Findings of dissertation project on the development of early readers reading literacy are also used.