Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy nabízí rozsáhlý výběr studijních programů, oborů či specializací, přičemž část z nich je zaměřena na přípravu budoucích učitelů na základních a středních školách. Učitelství biologie, chemie, geografie či geologie patří k tradičním oborům a je možné jej studovat samostatně či v kombinacích s dalšími přírodovědnými (i jinými) p ředměty, a to jako řádné bakalářské studium, tak také jako Doplňující pedagogické studium v rámci programů celoživotního vzdělávání (CŽV).
V druhém případě se jedná o získání tzv. pedagogické způsobilosti. Jedny z povinných předmětů v rámci učitelského studia jsou také pedagogické praxe, které slouží k seznámení studentů se školním prostředím a získání praktických zkušeností z výuky.
Organizace pedagogických praxí prochází v posledních letech dynamickými změnami v reakci na měnící se požadavky studijních plánů i samotných vzdělávacích institucí. Pedagogické praxe jsou vnímány jako oboustranná spolupráce mezi vysokou školou a základními či středními školami, která má sloužit k přípravě studentů na budoucí povolání a jejich seznámení s přímou pedagogickou činností.
V rámci praxí jsou zároveň budovány kontakty mezi jednotlivými školami a Přírodovědeckou fakultou, díky čemuž mohou být jednotliví vyučující seznamováni s novými poznatky ve vědě a výzkumu, a také trendy v didaktice předmětu. Zároveň praxe slouží jako zpětná vazba pro akademické pracovníky, na jejímž základě mohou reflektovat aktuální požadavky školské praxe.
Tato aktualizovaná publikace by měla sloužit jednak k představení pedagogických praxí jako nedílné součásti učitelského studia, dále jako příručka pro studenty, kteří budou v rámci svého studia praxe absolvovat a v neposlední řadě také jako návod pro učitele či ředitele základních a středních škol, kteří s PřF UK na pedagogických praxích spolupracují. Klade si za cíl především také zlepšit efektivitu a komunikaci mezi fakultními školami a Přírodovědeckou fakultou, a též mezi studenty a učiteli v oblasti pedagogických praxí.