Stínové vzdělávání označuje různé formy (placené) výuky v naukových předmětech nad rámec povinné výuky ve škole. Ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávac í systém či spravedlivý přístup ke vzdělání.
Podoby či míru využívání stínového vzdělávání ovlivňuje množství faktorů. Na odborném semináři ÚVRV se zaměříme zejména na ty, které souvisí se školou a školním vzděláváním.
Představíme, popíšeme a analyzujeme postoje škol (ředitelů) ke stínovému vzdělávání a různé druhy partnerství mezi školami a poskytovateli stínového vzdělávání. Zvláštní pozornost budeme věnovat také přípravným kurzům organizovaným víceletými gymnázii.
Opíráme se o výsledky empirického výzkumu realizovaného v letech 2018-2020 v rámci stejnojmenného projektu GA ČR. Ve výzkumu byla sbírána a následně analyzována kvalitativní data od ředitelů a jejich zástupců a kvantitativní data od učitelů a žáků.