Jednu z prvních velikých starověkých říší vybudovala dynastie Achajmenovců. Území spadající pod jejich nadvládu se táhlo od Egypta až po řeky Indus na jihovýchodě a Syrdaryu na severovýchodě. Tato říše proslula mimo jiné svým jedinečným uměleckým projevem.
Byly ovšem všechny umělecké předměty vytvořeny ve stejném nebo podobném stylu? Ovlivnilo tolik známé umění královského dvora i lokální produkci ve všech částech rozsáhlého impéria? Tématem tohoto příspěvku je drobné umění na území Střední Asie v achajmenovském období tedy mezi 6. a 4. stoletím př. n. l. Mezi uvedenými příklady se nachází zejména pečetidla a jejich otisky, které zobrazují motivy podobné achajmenovským.
Kupříkladu se jedná o lučištníky v dlouhých róbách v perském stylu, které se podobají achajmenovským reliéfním vyobrazením z Persepole, či souboj mezi mužem v tomto oděvu a divokým zvířetem. Mezi vyobrazením zvířat však nalezneme spíše tygry a divoké kozy, což ukazuje na přebírání motivů buď z nomádského prostředí, nebo zdůrazňuje vlastní vklad domácího obyvatelstva.