Středobodem mého dizertačního projektu je dílo skladatele Jana Hanuše Poselství, op. 66, které vzniklo jako reakce na smrt Jana Palacha v roce 1969. Po dvou letech doktorského studia a zevrubného praktického i teoretického zkoumání této kompozice jsem si vědom nejen historické i umělecké hodnoty tohoto díla, ale i toho, že jako téma dizertace je zaměření jen na tuto skladbu příliš úzké.
Nabízí se řada zajímavých přesahů a kontextů, do kterých by se Poselství mohlo zařadit. Otázka, kterou se v současnosti zabývám, je, jaký zorný úhel - tedy jak široký pohled a jakým směrem zaměřený - zvolit v samotné dizertační práci: věnovat se čistě odkazu Jana Hanuše a zařadit Poselství do kontextu jeho kantátové a oratorní tvorby? Zvolit jako východisko palachovskou tematiku a v dizertaci prozkoumat všechna vokálně instrumentální díla Palachovi věnovaná? Soustředit se na didaktický potenciál takovýchto děl? Zařadit do dizertace všechny tyto aspekty? Nebo jen některé? A které? Ve svém příspěvku se zaměřuji na tyto úvahy a tato hledání.