Příspěvek představuje výsledky dvou na sebe navazujících průřezových šetření (2017 a 2020) zaměřených na mapování výkonových profilů v oblasti klíčových pregramotnostních dovedností dětí předškolního věku, těsně před nástupem do prvního ročníku základní školy. Koncepční rámec klíčových pregramotnostních dovedností reflektuje výsledky mezinárodních srovnávacích studií Caravolasové a kolegů (2012. 2013 a 2019), kde základ vývoje gramotnosti ( i v českém jazykovém prostředí) představují tři dovednosti: fonematické povědomí, znalost písmen a rychlé jmenování.
Dílče tento příspěvek také usiluje poukázat na možnou souvislost struktury a kvality pregramotnostních dovedností s domácím pregramotnostním prostředím dítěte (indikované vzděláním matky dítěte a společným čtením rodičů s dítětem). Výsledky studie 1) poskytují strukturovaný přehled výkonových profilů předškolních dětí ve všech třech klíčových pregramotnostních dovednostech, 2) mapují rozměr zastoupení deficitní úrovně rozvoje uvedených klíčových pregramotnostních dovedností u typicky se vyvíjejících dětí před nástupem do prvního ročníku základní školy a 3) upozorňují na odlišné projevy vlivu kvality domácího gramotnostního prostředí na jednotlivé klíčové pregramotnostní dovednosti.