Charles Explorer logo
🇨🇿

Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením

Publikace |
2020

Abstrakt

Úroveň čtenářské gramotnosti dětí je téma, které vyvolává poměrně živý společenský diskurz u nás i v zahraničí. O čtenářské gramotnosti dětí se sluchovým postižením se všeobecně ví o mnoho méně.

O tom, jak "nastartovat" čtení u těchto dětí už v předškolním věku, vědí i odborníci ještě poměrně málo. Tato publikace nabízí intervenční přístup, který se zaměřuje na specifickou oblast pregramotnostních dovedností - na rozvíjení fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením.

Autorky interpretují problém sluchového postižení, jazykových schopností a osvojování gramotnosti z vývojové perspektivy. To jim umožňuje zasadit intervenci do tohoto vývojového kontextu a vysvětlit, jak rozvoj fonematického uvědomování přemosťuje jazykový vývoj s vývojem čtení a psaní.

Monografie začíná charakterizováním specifik vývoje komunikační schopnosti a jazykové zkušenosti u dětí s vrozeným sluchovým postižením. V jazykovém vývoji hrají důležitou úlohu fonologické schopnosti, které představují jeden z pilířů vývoje čtení.

Vztah mezi fonologickým vývojem a čtením u dětí s typickým vývojem je dobře probádaný a fonematické uvědomování se všeobecně považuje za kauzální prediktor čtení. Proto odborníci vytvářejí efektivní intervence, zaměřené na stimulaci fonematického uvědomování u dětí předškolního věku.

Podstatně méně informací existuje o možnostech intervence, zaměřené na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky vytvořily intervenční program pro děti předškolního a mladšího školního věku, specificky zaměřený na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením.

Metodika vznikla jako modifikace Tréninku jazykových schopností dle D. B.

Elkonina (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová, 2016). Metodologická východiska Elkoninovy metody a její modifikace, charakteristika přístupu k dětem se sluchovým postižením a konkrétní metodický postup jsou podrobně popsané v kapitolách 5-7.

Ty jsou doplněné sestřihy videonahrávek na CD nosiči, který je přílohou monografie. Na videonahrávkách jsou zachycené konkrétní popisované postupy.

Celý průběh intervence je popsaný a vysvětlený na třech kazuistikách. Průběh intervence s jednotlivými dětmi je zobrazený ve vývojovém detailu a zahrnuje i spolupráci s rodinou a školou.

V závěrečné kapitole se autorky vyjadřují k možnostem, které nabízí Trénink jazykových schopností dle Elkonina pro děti se sluchovým postižením. Konstatují, že pokud se důsledně postupuje podle metodiky a pokud jsou zabezpečené i další podmínky a okolnosti, významně ovlivňující průběh intervence, děti si vybudují fonematické uvědomování v takovém rozsahu, že čtení a psaní slov bude v zóně jejich nejbližšího vývoje.

Při psaní této publikace autorky spojily své dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.