Základní osu výkladu tvoří rozvoj školství a vzdělanosti v Čechách a na Moravě, doplněný o zachycení situace ve vedlejších zemích Koruny české a také na Slovensku a Zakarpatské Ukrajině. od 9. století do počátku 21. století. Výklad se soustředí na dějiny školství v nejširším smyslu, významné místo je zde věnováno vzdělávání dívek, duchovních či lidové výchově, důraz je kladen i na oblasti, jako je rozvoj vědy a věd ění na školách i mimo ně, rozkvět knižní kultury, zahrnující nejen knihtisk a knihovny, ale též čtenářské spolky, vydávání novin a časopisů či nástup nových médií.
Jednotlivé hlavy zahrnují i proměny vzdělávací politiky a pedagogiky, vztah vzdělání a celkového vývoje země i architekturu školních budov. Nechybí zde ani zřetel ke školní každodennosti, mládežnickým a studentským spolkům a organizacím, a pochopitelně ani kombinace lokálního a obecného pohledu.