Charles Explorer logo
🇨🇿

Kompetence absolventa bakalářského studijního programu adiktologie: obsahová analýza sylabů v akademickém roce 2018/2019

Publikace na 1. lékařská fakulta |
2020

Abstrakt

Východiska | Adiktologie je transdisciplinární obor zabývající se prevencí a léčbou závislostí. Obor však doposud nedisponuje dokumentem popisujícím kompetence absolventa studijního programu adiktologie, který by jasněji vymezil hranice a definoval propustnost v kontextu dalších souvisejících disciplín.

Cíle | Cílem práce je zpřesnit a lépe definovat kompetence absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie na základě deskriptorů programu. Dílčím cílem je zkvalitnění a aktualizace formulací výstupů z učení pro jednotlivé předměty bakalářského stupně.

Metody | Výzkumný soubor tvoří akreditační spisy pregraduálního stupně studia adiktologie platné v letech 2011-2019 a informace o vyučovaných předmětech zaznamenané ve Studijním informačním systému Univerzity Karlovy, které byly podrobeny obsahové analýze a pomocí metodiky projektu Q-RAM a kompetenčního modelu byly formulovány výstupy z učení (znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti) pro jednotlivé předměty, tyto byly následně zobecněny a formulovány do podoby kompetencí. Výsledky | Byl vytvořen seznam výstupů z učení oboru adiktologie.

Návrh kompetencí obsahuje devět kategorií: porozumění fenoménu závislosti a užívání návykových látek, interdisciplinární přístup, aplikace bio-psychosocio-spirituálního modelu, metody práce s klientem, systém péče, věda a výzkum, management organizace, protidrogová politika, etika. Seznam kompetencí reflektuje generický profil absolventa adiktologie a jeho záběr od klinických dovedností přes oblasti prevence, harm reduction, recovery až po přesah do dalších odborností. Český návrh kompetencí reflektuje zahraniční kompetenční model s nadstandardem široké profilace absolventa.

Závěr | Vzniklé výstupy je žádoucí podrobit kritické analýze a pracovat s návrhem jako s živým dokumentem pro upevnění identity oboru, zlepšení transparentnosti a komparaci s požadavky praxe.