Charles Explorer logo
🇨🇿

Reflexe nouzové výuky: distanční přednášky předmětu základy didaktiky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2020

Abstrakt

Neočekávaná situace, informační chaos a snaha co nejrychleji vybrat a zpracovat to nejpodstatnější; tyto charakteristiky jsou společné jak pro přípravu tohoto textu, tak i pro události, které popisuje. V pomáhajících profesích v obdobné situaci hovoříme o paralelním procesu, kdy je proces z jednoho vztahu přehráván do druhého vztahu.

To, co se stane v jednom systému v jednom bodě v určitém čase, může být přehráno v jiném systému, jindy a s jinou osobou.2 Reflexe tohoto procesu pomáhá zvýšit uvědomění a ovlivnit situaci, proto jsme si tuto netradiční výzvu časopisu Pedagogická orientace přály a redakci tímto děkujeme za odvahu. Náhlé uzavření vysokých škol 11. března 2020 lze z didaktického hlediska chápat jako problémovou úlohu pro všechny zúčastněné, tj. jako průnik situace nové, nejisté a obtížné (Maňák & Švec, 2003).

Polya (1957, in Skalková, 2007, s. 159) definoval čtyři fáze heuristického procesu řešení problémové situace: (1) pochopení problému a podmínek, pojmenování daného a neznámého; (2) sestavení plánu - nejobtížnější část; (3) průběžné ověřování a zlepšování kroků; (4) systemizace metod, které je možno užít i v budoucnu. Podle těchto čtyř fází budeme strukturovat i náš text.