Tento článek se věnuje dvěma sadám barevných fotografií mongolských camových masek pořízených československým archeologem Lumírem Jislem (1921-1969) a uměleckým fotografem Wernerem Formanem (1921-2010) v Mongolsku v letech 1956-1963. Článek také stručně popisuje návštěvu Lumíra Jisla a Wernera Formana v Mongolsku v kontextu československo-mongolské spolupráce v prvním deselitetí po navázání diplomatických vztahů mezi Mongolskem a Československem. Dále je v článku nastíněno, jak se v období následujícím po protináboženských represích na konci 30. let 20. století proměnil pohled buddhistických mnichů, kteří nejenže sami vybízeli L.
Jisla a W. Formana k fotografování buddhistických artefaktů, ale dokonce jim při tom sami aktivně asistovali.
Tito mniši byli nuceni smířit se s radikální změnou statusu těchto artefaktů, které se z předmětů dříve pro laiky nepřístupných, používaných pro buddhistické rituální tance cam během krátké doby změnily na předměty kulturního dědictví Mongolů.