Charles Explorer logo
🇨🇿

KOMPARACE DLOUHÉ A KRÁTKÉ FORMY BRUININKS-OSERETSKY TEST OF MOTOR PROFICIENCY SECOND EDITION (BOT-2) U DĚTÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU

Publikace na 1. lékařská fakulta, Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2017

Abstrakt

Abstrakt Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency Second Edition (BOT-2) umožňuje hodnotit svou dlouhou formou (CF), nebo krátkou formou (SF) psychomotorický vývoj dětí a dospívajících. Ve světě je často pro svou časovou úspornost používána jen BOT-2 SF, ale pouze málo studií se zabývalo srovnáním úrovně psychomotorického vývoje jedince hodnoceného pomocí jak CF, tak SF.

Cílem studie je proto zjistit, zda použití SF bude v hodnocení psychomotorického vývoje u dětí mladšího školního věku poskytovat srovnatelné výsledky jako CF. Výzkumný soubor tvořilo 101 probandů (51 dívek a 50 chlapců) ve věku M = 8,42 (+-0,33) ze záměrně vybrané základní školy.

V rámci BOT-2 byly sledovanými parametry jemná motorika, hrubá motorika, koordinace těla, síla a agility. Míra rozdílnosti mezi CF a SF byla analyzována pomocí párového t-testu a korelace pomocí Personova korelačního koeficientu.

Výsledky studie ukázaly u dětí mladšího školního věku nesignifikantní rozdíl (p = 0,26) v celkových skórech mezi BOT-2 (CF) M = 45,23 (+-7,58) a BOT-2 (SF) M = 44,80 (+-6,02) při stanovené hladině významnosti p < 0,05. Výsledná korelace mezi oběma formami testů navíc ukázala vysokou závislost r = 0,87.

Největší rozdíl v korelaci mezi jednotlivými subtesty, v porovnání s celkovými skóry CF a SF, byl zjištěn u subtestu koordinace, jejíž korelace s dlouhou formou je 0,74 a s krátkou jen 0,53, což představuje v procentech vysvětleného rozptylu závisle proměnné, celkového skóru rozdíl R2 = 27 % (CF R2 = 55 % a SF R2 = 28 %). Dle našich zjištění by bylo možné využít, v případě nedostatku času, u dětí mladšího školního věku BOT- 2 (SF) jako zástupný evaluační nástroj pro hodnocení psychomotorického vývoje.

Nutné je však dodat, že BOT-2 (CF) bude svou komplexností hodnotit psychomotorický vývoj oproti BOT-2 (SF), zejména oblast koordinace, vždy s větší přesností.