Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná didaktika 1. - Plánování výuky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2020

Abstrakt

Plánování výuky představuje jednu ze zásadních profesních kompetencí učitele. Úroveň jejího zvládnutí má přímý vliv na kvalitu a průběh výuky i vzdělávací výsledky žáků. Klíčovou roli v oblasti plánování výuky učitelem sehrávají cíle, které usměrňují a dynamizují celý proces výuky.

Při plánování učitel v souladu s různou mírou obecnosti a charakterem cílů uvažuje v několika základních rovinách - plánování od rámcového vzdělávacího programu ke školnímu vzdělávacímu programu, plánování na úrovni tematických celků a plánování konkrétních vyučovacích hodin nebo bloků. Současně musí mít učitel na paměti komplexní rozvoj osobnosti žáka z hlediska kognitivního, afektivního i psychomotorického se zřetelem k rozvíjení klíčových kompetencí.

V neposlední řadě mají na procesu plánování výuky svůj podíl žáci, kteří jsou stěžejními aktéry vyučovacího procesu, a jejich rodiče.