Cílem tohoto článku je představit témata prediktivní validity různých kritérií při přijímacích zkouškách na vysoké školy. Kromě toho čl ánek představuje analýzu jednoho z těchto prediktorů - testu znalostí (oborový test) - v případové studii.
Prediktivní validita jednotlivých prediktorů studijní úspěšnosti byla vyhodnocena na základě výsledků předchozích výzkumů, jejichž závěry byly vzájemně porovnány a shrnuty. Dále práce obsahuje položkovou analýzu oborových testů z chemie používaných v rámci přijímacího řízení na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy.
V příspěvku jsou uvedeny oblasti chemie, ve kterých byla úspěšnost studentů v některé z položek patřících do tématu nižší než 30 %. Celkově lze říci, že oborový test může zlepšit výběr uchazečů o studium na vysoké škole.
Tento výběr lze ještě zlepšit změnami v oborovém testu navrženými v článku.