Charles Explorer logo
🇨🇿

KOMUNITNÍ KRUH JAKO VÝUKOVÁ STRATEGIE UČITELŮ PRO ROZVOJ PROSOCIÁLNÍ KOMUNIKACE V KONTEXTU ETICKÉ VÝCHOVY VE 4. A 5. ROČNÍKU ZÁKLADNÍ ŠKOLY RODINNÉHO TYPU

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Cíl: Případová explorační studie je zaměřena na analýzu aktivity komunitního kruhu podporující komunikativní dovednosti na 1. stupni základní školy rodinného typu v kontextu výuky k prosociálnosti. Cílem realizované případové studie bylo charakterizovat, jak jsou ve škole řízeny procesy rozvoje komunikace v komunitním kruhu ve výuce etické výchovy na základě pozorování 4. a 5. třídy a rozhovorů se čtyřmi učiteli, kteří ve třídě vyučují.

K výzkumu se připojuje charakteristika prostředí, ve kterém pozorování a sběr dat probíhal. Metody: Pozorování, polostrukturované individuální rozhovory s učiteli a obsahová analýza výukových artefaktů.

Segmentovaná data byla analyzována se záměrem porovnat kongruenci strategií, o kterých vyučující prohlašují, že je využívají, s realizovanou výukou. Závěr: Učitelé vyjadřovali, že strategicky zařazují aktivitu komunikace v kruhu, která podle jejich názoru rozvíjí schopnost naslouchat a s důvěrou sdílet své poznatky s třídním kolektivem.

Ve shodě s tímto vyjádřením bylo při pozorování zjištěno, že učitelé organizují prostor pro rozvoj komunikativních dovedností v kontextu prosociálnosti. Snaží se o podporu vzájemné komunikace mezi žáky v průběhu celého dne.

Cílený rozvoj komunikačních dovedností v kontextu prosociálnosti probíhal v komunitním kruhu při závěrečném hodnocení, oceňování, doporučení a vrstevnickém učení..