Charles Explorer logo
🇨🇿

"Užívání necigaret není bez rizika" aneb Diskurz o zahřívaných tabákových produktech v médiích

Publikace na 1. lékařská fakulta, Fakulta sociálních věd |
2021

Abstrakt

Studie představuje jazykovou a diskurzní analýzu vybraného korpusu mediálních textů o komunikaci nových tabákových výrobků se zaměřením na zahřívané tabákové výrobky (IQOS, glo). Analýza ukazuje, jak jsou výrobky označeny v médiích, jak může označení v médiích ovlivnit vnímání produktů veřejností a jakým způsobem se marketingový diskurz odráží v mediální komunikaci.

Data byla analyzována programem Prospéro, kvantitativně-kvalitativním programem pro jazykovou analýzu. Výsledky ukazují, že mediální diskurz týkající se HTP je široce ovlivňován marketingovými komunikačními strategiemi a je koncipován jako součást zdravého a atraktivního životního stylu s konotacemi zdravějších možností, zdravotních a osobních výhod na rozdíl od používání cigaret.

Média představují HTP jako součást aspiračního trendového životního stylu, který tak může být atraktivní zejména pro mladé lidi, včetně nekuřáků. Zdravotní rizika a rizika návykového chování v mediálním diskurzu téměř chybí.