Charles Explorer logo
🇨🇿

Osobnostní a etická výchova pro střední školy - 2.díl

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Program výuky etické výchovy se věnuje problematice mezilidských vztahů a komunikaci v kolektivu, schopnostem pozitivně hodnotit sebe sama i ostatní lidi. Zabývá se tvořivostí, empatií, asertivitou v jednání, vlivy reálných i zobrazených vzorů a elementární i komplexní prosociálností. Cílem etické výchovy je formovat zejména prosociální chování žáků, tedy jejich schopnost konat dobro pro druhé, aniž by za to očekávali protislužbu. Rozvoj sociálních dovedností a etiky je důležitý při vytváření společenství ve třídě i při adaptaci na prostředí školy. Osvojení správných zásad vede k získávání žádoucích návyků a vzorců chování, které jsou posléze uplatňovány v navazujícím pracovním a rodinném životě. Pojetí učebnice: Učivo je doplněno množstvím aktivit, cvičení a úkolů, na kterých pracuje žák buď samostatně, nebo pod vedením vyučujícícho ve dvojicích či skupinách. Učebnice je velmi prakticky pojata - umožňuje přímý zápis do připravených polí (např. při doplňování cvičení a úkolů), disponuje množstvím doplňující infografiky, souvislostmi z oblasti společenské výchovy, interaktivními odkazy na zdroje výkladu a multimediální soubory (v podobě QR kódů). Splňuje tak i požadavek začlenění prvků práce s informačními technologiemi do výuky daného předmětu (digitální kompetence žáka). Druhý díl učebnice pokrývá tyto tematické celky a lekce:

1. Spravedlnost a nespravedlnost: Lež a podvod / Spravedlnost / Nespravedlnost / Účel světí prostředky

2. Dvě svobody proti sobě: Moje pravda - tvoje pravda / Soupeření / Přátelství / Nepřátelství

3. Vůle, zvůle, libovůle: Co můžu, ale nemusím / Zlaté pravidlo / Pravidla / Co chci, to dokážu / Na sympoziu / Koho obdivuji / Cestovní kancelář / Hrdost a pýcha

4. Postavit se na vlastní nohy: Strach / Dobít baterky / Kdo mě bude potřebovat (Životní sesta a s kým se na ni vydám) / V roli občana / V roli zaměstnance / Do boje s větrnými mlýny

5. Co jsem si nekoupil(a): Rodina / Předané hodnoty / Kde domov můj / Přiletěla holubice / Patří nám svět?

6. Osobní iniciativnost: Svět v síti / Chudoba je problém všech / Moje možnosti

7. Rozvoj osobního potenciálu: Prameny živé vody / Kam kráčím? / Život je...? ...!