Příspěvek vyhodnocuje dílčí část autorského analytického nástroje, který je zaměřen na nejpočetnější živočišný kmen - členovce (Arthropoda). Klade si za cíl zjistit vliv volného času na znalosti žáků 6., 7. a 8. ročníků základních škol a nižších gymnázií v rámci České republiky se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Šetření se zúčastnilo 1636 respondentů z České republiky, a to 839 dívek a 797 chalpců.
Sběr dat proběhl na konci školního roku 2019/20. Studie porovnává znalosti žáků 2. stupně v závislosti na čase tráveného v přírodě a v závislosti na čase tráveného s mobilem/počítačem se zohledněním systematického a ekologického přístupu.
Vztah mezi znalostmi a volným časem (vliv přírody/techniky) vykazuje určité rozdíly ve znalostech žáků o členovcích v rámci 6., 7. a 8. ročníků základních a nižších gymnázií.