Charles Explorer logo
🇨🇿

Odkud se berou : Pojetí oběhu peněz

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Studie uvádí do problematiky vývoje dětských pojetí ekonomických vztahů, konkrétně oběhu peněz v období primárního vzdělávání. Představuje teoretický rámec výzkumu dětských pojetí a předkládá dosavadní výzkumná zjištění.

Cílem bylo ve vztahu k teoretickému rámci získat a interpretovat vlastní výzkumná data k dětským pojetím oběhu peněz a porovnat výsledky s podobně zaměřenými zahraničními výzkumy z posledních 30 let. Metoda - Data byla získána z polostrukturovaných rozhovorů zaměřených na dětská pojetí oběhu peněz.

Transkripty rozhovorů byly kódovány a dětská pojetí následně kategorizována podle míry jejich komplexnosti a kompatibility dílčích myšlenek. Výsledky - V obou částech výzkumu dětská pojetí vykazují tendenci aplikovat na ekonomickou sféru vlastní sociální zkušenost.

Oborově specifi cká pojetí odkazující k představě trhu práce nebo oběhu peněz ve společnosti byla vázána na zkušenost žáka s prací rodičů nebo na jiné konkrétní příklady více než na věk dotazovaných. Závěry - Elicitovaná pojetí trhu práce a oběhu peněz mohou přispět oborové didaktice společenských věd jako východisko pro proces konceptuální změny.

Výsledky nabízejí varianty neúplných, chybných konceptů nebo ukazují na jejich absenci a dávají podněty pro iniciaci konceptuální změny ve výuce.