Charles Explorer logo
🇨🇿

Etika mediálního zobrazování seniorů

Publikace

Abstrakt

Online diskuze s odborníky na téma etika mediálního zobrazování seniorů. Jedním z velkých dilemat ageismu a věkové diskriminace je problém hranic, aneb co ještě je a co už není ageismus.

V otázce zobrazování seniorů je toto rozhodování dvakrát tak těžké: Jak by měli být senioři a seniorky zobrazováni? Jaké vizuální a výrazové prostředky jsou dostatečně inkluzivní, důstojné, a které už odporují dobrému vkusu? Platí, že účel světí prostředky? Je senior zobrazený v posteli s parůžky vánočního soba jako „reklama“ na objektivně pozitivní projekt ospravedlnitelná, nebo jsme už za hranou? Je hravost a humor vítanou součástí zobrazování seniorek a seniorů, nebo se k důstojnosti stáří nehodí? A jak odpověď na tyto otázky změnila naše zkušenost s protipandemickými opatřeními, ve kterých senioři nezřídka hrají hlavní roli? Došlo za poslední rok k posunu, jak média prezentují seniory? Jak se hledají stále nové seniorské příběhy? A kdo jsou hlavní hráči v nastolování této „agendy“?

Klíčová slova