Rychlý rozvoj informačních a komunikačních technologií v posledních letech přinesl i do škol změny, kterým se musely přizpůsobit. Postupně bylo potřeba začít se vzdělávat v oblastech, které spadají do odborných kompetencí ředitelů škol.
Mezi ně mimo jiné patří řízení školy v souladu s platnými právními předpisy, například týkající se odborné správy dokumentů. V malých školách, kde ředitel nemá na koho delegovat dané činnosti, a musí je vykovávat sám, je získávání těchto kompetencí o to důležitější, než ve školách, kde danou agendu vykonává podřízený zaměstnanec.
Jedná se o odborné vzdělávání v rámci celoživotního učení, které umožňuje získávat dovednosti a kompetence, které reagují na rychle se měnící potřeby společnosti. Příspěvek je zaměřen na změny v řízení škol v souvislosti s digitalizací, která zvýšila počet aktivit, zejména administrativní povahy, zaměřené na odbornou správu dokumentů, které musí ředitel vykonávat.
Všechny školy bez ohledu na zřizovatele se staly v roce 2017 orgány veřejné moci, a proto mají ze zákona zřízenou datovou schránku, kterou musí primárně používat ke komunikaci se všemi uživateli. Tím se rozšířila agenda správy dokumentů ve škole o dokumenty v elektronické podobě doručované datovou schránkou.
Cílem příspěvku je analýza činností ředitele školy v oblasti spisové služby a z nich vyplývajících problémů na základě průzkumu, který se zaměřil na aktuální stav dosažených kompetencí v oblasti odborné správy dokumentů ve školách, zejména v souvislosti s digitalizací. Výzkumná otázka: Jakým způsobem se školy přizpůsobily změnám v odborné správě dokumentů v souvislosti s rozvojem digitalizace? Výsledky ukazují náročnější přechod škol na práci s elektronickými dokumenty, kromě těch listinných, které do škol začaly být doručovány a ze škol povinně odesílány se zřízením datové schránky orgánu veřejné moci všem školám v roce 2017.