Charles Explorer logo
🇬🇧

Mapovedovednosti.cz: nová cesta vzdělávání v kartografii?

Publication at Faculty of Science |
2021

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

S ohledem na celkový rozvoj kartografie jako vědného oboru i samotné kartografické produkce se proměňuje i školní kartografie. Tento proces souvisí především s rozvojem školní tematické kartografie, s pronikáním GIS do výuky a také s celkovou proměnou hlavních cílů geografického vzdělávání na základních a středních školách (tj. se zvýšeným důrazem na rozvoj geografického myšlení žáků).

Zaměřením výuky na rozvoj myšlení žáků se proměňuje i role map ve vzdělávacím procesu. Ty lze jednoznačně vnímat jako nástroj rozvíjející myšlení žáků.

Avšak koncipovat výuku plně využívající vzdělávací potenciál map není jednoduché a mnohdy to znamená zcela změnit dosavadní způsob vzdělávání v kartografii. Se záměrem podpory učitelů v tomto nesnadném úkolu vznikl portál mapovedovednosti.cz, jehož zásadní součástí je aplikace rozvoje práce s mapou ve výuce.

Hlavními atributy této aplikace jsou: online, vzdělávací, adaptabilní a motivační. Přičemž základní nosnou myšlenkou aplikace je rozvíjet u žáků základních a středních škol dovednosti řešení kognitivně náročnějších (zejména analýzu a interpretaci) úloh s mapou, a to prostřednictvím adaptability aplikace, kdy se náročnost řešených úloh přizpůsobuje úrovni uživatele.

Cílem příspěvku je představit aplikaci mapovedovednosti.cz, základní principy jejího fungování, její vzdělávací potenciál a také možnosti její implementace přímo do výuky. Tedy nastínit možné nové cesty vzdělávání v kartografii vedoucí ke zkvalitnění celého procesu a k "produkci" kartograficky gramotných jedinců.