Zvládnutí adaptace na vysokoškolský typ studia je v prvním ročníku klíčovým faktorem úspěšnosti studenta, z pohledu vysoké školy jde o významný problém retence. V poslední době se znovu nastolují otázky jak snížit procento studentů, kteří zanechají studia v průběhu prvního či druhého ročníku.
Proto vysokoškolská pedagogika znovu obrací pozornost k zátěžovým oblastem adaptace jako přizpůsobení studenta a jeho sociálních a studijních návyků na požadavky vysoké školy. Výzkumy dokládají, že klíčovou roli tu hrají kognitivní, metakognitivní, afektivní a behaviorální učební strategie včetně seberegulace.
Tento příspěvek se zaměřuje na vztah těchto faktorů a zkoumá jejich vliv na osvojování odborné slovní zásoby a profesních dovedností u studentů prvních ročníků oboru Cestovní ruch na Vysoké škole obchodní. Výsledky dotazníkového šetření mapují vliv přechodových učebních strategií a seberegulace na výsledky testování osvojování odborné slovní zásoby v angličtině a profesních komunikačních dovedností v prvním ročníku studia.
Závěry této pilotní studie naznačují, že studenti využívají kompenzační strategie při osvojování lexika, kterou lze hodnotit jako povrchovou strategii, protože nevede k osvojování profesního způsobu vyjadřování. Tyto poznatky lze aplikovat do výuky v prvních ročnících a pomocí série didaktických úkolů vést studenty k přehodnocení svých postojů při osvojování odborné slovní zásoby.