Přehledová studie je určena praktickým lékařům pro děti a dorost. Ve své empirické části se opírá o zahraniční zdroje z let 2001-2020.
V úvodní části studie připomíná, že pokud se referuje o empirických údajích, jež, byly získány zahraničními autory, vyvstává otázka, nakolik jsou výsledky a zkušenosti zahraničních lékařů přenositelné do jiného sociokulturního prostředí. První část studie je věnována změně, k níž došlo po více než čtyřiceti letech: International Association for the Study of Pain revidovala definici bolesti, kterou přijala v r. 1979.
Upravená definice a její komentování odráží pokrok ve vědeckém poznání bolesti, jehož bylo za toto období dosaženo. Druhá část studie předkládá zajímavé názory dětí a dospívajících na bolest (včetně dětských chybných pojetí). Údaje byly získány jednak u skupiny předškolních dětí ve věku 5-6 let, jednak u skupiny školních dětí ve věku 8-12 let.
Nakonec jsou uvedeny výzkumné nálezy, které shrnují (na základě dostupné literatury) sedm hlavních charakteristik fenoménu bolest z pohledu dětí a dospívajících.