ato výzkumná studie se zabývá tématem práce s ilustrací u dětí předškolního věku (v mateřské škole) jako podporou porozumění předčítanému textu. Teoretická východiska uvedou souvislosti mezi rozvojem čtenářské pregramotnosti, podporou rozvoje čtenářských strategií a porozuměním (předčítanému) textu.
Empirická část si kladla za cíl navrhnout a ověřit metody práce s ilustrací v mateřské škole, které podporují u dětí předškolního v ěku porozumění předčítanému textu. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu (metoda pozorování a metoda rozhovoru s dětmi jako metody sběru dat) jsou porovnávány rozdíly výzkumným a experimentálním vzorkem (54 dětí ze 4 tříd dvou mateřských škol).
Prostřednictvím pretestu byla zjišťována dovednost všech dětí zapojených do výzkumu při práci s ilustrací a porozumění čtenému textu (výzkumný i experimentální vzorek). Následně bylo připraveno 6 lekcí, které byly zaměřeny na rozvoj čtenářských strategií a podporovaly u dětí porozumění předčítanému textu na základě vybraných očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Této podpory se účastnilo celkem 24 dětí (výzkumný vzorek). Následně byly otestovány (posttest) všechny děti ve výzkumu a zjišťovány rozdíly mezi experimentálním a výzkumným vzorkem.
Výrazně se zlepšil výzkumný vzorek, zejména v dovednosti odhadovat emoce postav či předvídat příběh z ilustrace. Pozitivní vliv na úroveň čtenářské pregramotnosti byl zaznamenán při rozvoji předmatematických činností a emoční inteligence u dětí.