Didaktika II je zacílena na rozsáhlou oblast, kterou řada začínajících učitelů vnímá jako vysoce problematickou, a to na oblast řízení třídy, řízení vyučovacího procesu. Výzkumná šetření ukazují , že za čínající učitelé, absolventi učitelství 1. st.
ZŠ, jsou pro práci učitele vysoce motivováni, chtějí ve školní praxi dále působit, cítí se i relativně dobře připraveni oborově didakticky a pedagogicko-psychologicky, tedy vědí co a jak didakticky vhodně učit. Shodují se však na tom, že jim činí potíže zvládat a dále rozvíjet vlastní kompetence, jak vyučovací proces jako celek řídit.
Jedná se především o komunikaci s žáky, respektování jejich individuálních vzdělávacích specifik, rozvíjení uvědomělé kázně a konečně i vytváření pozitivního a bezpečného klimatu. Začínající učitelé si stěžují i na nedostatek kompetencí pro efektivní spolupráci s rodiči či jinými zákonnými zástupci žáků.
Mozaiku obtíží začínajících učitelů doplňuje i vlastní nedůvěra ve schopnost komunikovat s ostatními kolegy, asistenty, ale i dalšími odbornými pracovníky. V této e publikaci jsme se právě na tyto obtíže začínajících učitelů, ale i studentů při praktické přípravě zaměřili, a to jak z teoretického, tak i praktického hlediska.
Tématika řízení třídy je rozdělena do šesti kapitol, které postihují právě nejčastěji jmenované problémy při řízení vyučovacího procesu, ale i třídy jako celku složeného z jednotlivců.