Tento příspěvek představuje závěry disertačního výzkumu na téma časného čtenářství a jeho souvislosti s rozumovým nadáním dětí na počátku školní docházky. Cílem výzkumu bylo sledovat, jak a kdy se tyto děti naučily číst a jak se během 1. ročníku základní školy rozvíjela jejich počáteční čtenářská gramotnost a motivace ke čtení.
Dále bylo předmětem zkoumání ověření souvislosti časného čtenářství s rozumovým nadáním a s rodinným zázemím. Byly použity kvalitativní metody výzkumu a navržen postup pro vyhledávání časných čtenářů na počátku školní docházky a metody pro identifikaci nadání.
Ukázalo se, že sledovaní časní čtenáři pocházejí z rodin, kde je čtení vnímáno jako důležitá součást života, kde rodiče své děti ve čtení podporují a poskytují jim dostatek podnětů pro jejich celkový rozvoj. Tyto děti se naučily většinou číst samy, a to ve věku 4-6 let.
Motivace dětí ke čtení během prvního roku jejich školní docházky byla stále vysoká, a to díky podpoře rodičů i učitelů. Výsledky diagnostických zkoušek čtení však ukázaly, že časní čtenáři dosahují na konci 1. ročníku a v pololetí 2. ročníku srovnatelných výsledků jako řada jejich spolužáků, kteří se naučili číst až ve škole.
U většiny dětí z výzkumného vzorku byla prokázána souvislost časného čtenářství a rozumového nadání.