Charles Explorer logo
🇨🇿

NÁSTROJ K VČASNÉ DETEKCI ZRAKOVÝCH VAD NA ÚROVNI ZRAKOVÉHO APARÁTU U DĚTÍ S KOGNITIVNÍMI DEFICITY PRO SPECIÁLNÍ PEDAGOGY

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Abstrakt Úvod: V ČR není vyšetření zraku očního lékařem u dětí povinné, a to ani u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Mnoho dětí má různé problémy s nácvikem trivia a jejich vady jsou odhalené až při potížích ve vzdělávání.

Jednotlivé studie a řada monografií se zabývala důležitostí zraku, zrakovým vnímáním, poruchami jednoduchého binokulárního vidění (JBV), refrakčními vadami, poruchami konvergentního souhybu např. u specifických poruch učení, u poruch zrakového či sluchového vnímání, u ADHD a poruch chování. Tedy kdo odhalí refrakční vadu, a především poruchy JBV, heteroforie, poruchy konvergence u předškoláků a mladších školáků? Cíl: Proto cílem našeho výzkumného projektu je navrhnout nástroj pro speciální pedagogy, který by u dětí a žáků s kognitivními deficity detekoval zrakové vady především na úrovni zrakového aparátu.

Výzkum se zaměřuje na refrakční vady a vady jednoduchého binokulárního vidění u těchto dětí a žáků. Tento nástroj by pomohl odhalit děti s indikací ke kompletnímu očnímu a ortoptickému vyšetření.

Zároveň by se zhodnotila jeho spolehlivost a využitelnost v praxi speciálních pedagogů. Metodologie: Jádrem výzkumného projektu je empirické šetření navržené jako smíšený design.

Metody kvalitativní: rozhovory a pozorování implementace tohoto nástroje v praxi speciálních pedagogů. Metody kvantitativní: klinické testování dětí a žáků navrhnutým nástrojem speciálními pedagogy, komplexní oční a ortoptické vyšetření.

Výzkum probíhá již rok, plánované ukončení výzkumu je prosinec 2022. Výsledky: Průběžné výsledky: K 29.5.2021 komplexně vyšetřeno 53 dětí a žáků, z toho 31 chlapců a 22 dívek.

Průměrný věk byl 7let 1 měsíc. Z 53 nálezů mělo 46 pozitivní screening, 7 negativní, jen 3 nálezy byly falešně pozitivní, žádný falešně negativní.

Míra shody tedy mezi navrhnutým nástrojem a komplexním očním vyšetřením je zatím 94,3%. Závěr: Hlavní přínos pro speciální pedagogy je navrhnutí nástroje k včasné detekci zrakových vad na úrovni zrakového aparátu v péči o děti s kognitivním deficitem.

Tím zlepšit mezioborovou spolupráci, zefektivnit proces diagnostiky potíží, a tedy i jejich reedukaci a usnadnit těmto dětem osvojení základních dovedností. Podpora projektu: Výzkum je podpořen GA UK.