Charles Explorer logo
🇨🇿

Možnosti působení faktorů školního prostředí na držení těla žáků

Publikace na Pedagogická fakulta |
2021

Abstrakt

Cílem sdělení je posoudit vybrané faktory školního prostředí, které mohou mít negativní vliv na držení těla žáků a vznik svalových dysbalancí. K posouzení školního prostředí byla použita metaanalýza dílčích výsledků získaných pozorováním a měřením ve třídách 1. až 5. ročníku základních škol.

Výzkumný soubor tvoří 531 žáků. U těchto žáků byla posuzována hmotnost aktovek, velikost školních lavic a židlí, způsob sezení při běžných učebních činnostech, způsob sezení při psaní a množství pohybu v průběhu výuky (tzv. učení v pohybu).

Součástí výzkumu bylo posouzení aktuálního stavu stability postury jednotlivých žáků pomocí Matthiasova testu. Výsledky potvrdily převažující nevhodnost všech sledovaných faktorů školního prostředí.

Tato skutečnost může přispívat k převažujícímu negativnímu stavu posturální slabosti, která je patrná u 60,6 % žáků výzkumného souboru. Nižší úroveň stability postury přitom vykazuje 29,9 % sledovaných žáků, nízkou úroveň 28,3 % žáků a velmi nízkou úroveň 2,4 % žáků výzkumného souboru.

Jmenovaným faktorům školního prostředí je nutné věnovat odpovídající pozornost. Řadu negativních vlivů na držení těla a na vznik svalových dysbalancí u žáků mohou zmírnit nebo odstranit učitelé ve spolupráci s vedením školy a rodiči žáků.