Charles Explorer logo
🇨🇿

Pohybová gramotnost - minulost a současnost

Publikace na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2021

Abstrakt

Současný defi cit tělesného zatížení má za následek zhoršení zdravotního stavu (např. vzestup obezity a sní spojených komplikací, vertebrogenní obtíže, aj.) i práceschopnosti populace. Jednou z příčin je nedostatečná úroveň pohybových dovedností.

Koncept pohybové gramotnosti (PG) je po počáteční nedůvěře akceptován v řadě zemí, o čemž svědčí vzestup počtu publikací z jedné v roce 1998 a více než 50 v roce 2020. Koncept PG by měl mít stejnou vzdělávací hodnotu jako ostatní edukační gramotnosti.

Navzdory vysoce variabilním defi nicím PG existuje většinová shoda na defi nici Whiteheadové, která ji defi nuje jako holistický, vícerozměrný konstrukt, ve kterém má pohybově gramotný člověk motivaci, sebevědomí, pohybovou kompetenci, znalosti a porozumění k tomu, aby si cenil a převzal odpovědnost za udržování účelných pohybových aktivit po celý život. Obecně se pak PG považuje za schopnost a odhodlání člověka k pohybově aktivnímu životnímu stylu.

Spolu se zvyšujícím se zájmem o koncept PG probíhá současně i diskuse s cílem odstranit některé nejednoznačnosti spojené s jeho defi nicí. I když se zdá, že koncept PG je vhodný pro období školní docházky, opak je pravdou, PG je třeba kultivovat v celém životním cyklu.

Oproti minulosti, kdy základním cílem konceptu PG bylo jeho obhájení a zavedení do edukačního prostředí spolu se zvýšením pohybových kompetencí, současné cíle PG jsou jednoznačně orientovány na využití tohoto konceptu ke zkvalitnění životního stylu a následně i ke zlepšení zdravotního stavu