Specifika vzdělávání žáků se zrakovým postižením s případným souběhem zdravot- ního postižení jsou evidentní. V českém vzdělávacím systému jsou historicky dlouhodobě zo- hledňovaná profesionálním působením speciálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí.
Netradiční forma distančního vzdělávání přinesla na pole speciálněpedagogické praxe dosud nezmapovaný jev, který může rozšířit možnosti podpory žáků se zrakovým postižením. Cílem předkládaného textu je nalézt a popsat specifika distanční formy výuky u žáků se zrakovým postižením.
Následnou komparací s výstupy z běžných škol, které zmapovala Česká školní in- spekce, pak ověřit a definovat specificitu pro danou skupinu žáků. Výzkumné šetření bylo pro- vedeno na Základní škole pro žáky s poruchami zraku v Praze 2 (ZŠ ZRAK). Článek prezentuje zkušenosti všech účastníků vzdělávání ve 2. pololetí školního roku 2019/2020 v této škole.
Jako nástrojů výzkumu bylo použito on-line dotazníkových šetření u rodičů a učitelů a semistruktu- rované rozhovory s žáky druhého stupně ZŠ ZRAK a speciálními pedagogy Speciálněpedagogic- kého centra pro žáky s poruchami zraku.