Článek představuje výsledky výzkumu, který se zabýval analýzou environmentálního vzdělá-vání žáků středních škol s důrazem na prozkoumání faktorů ovlivňujících pro-environmentální cho-vání. Výzkum využívá model sestavený na základě metody TPB (Theory of Planned Behavior) a me-tody NAM (Norm Activation Model).
Z analýzy je patrné, že značná část žáků považuje současnou environmentální výchovu za nedostatečnou. Nejčastějším zdrojem informací se v oblasti environ-mentálního vzdělávání stává pro žáky internet a sociální sítě.
Stěžejním determinantem pro-environ-mentálního chování jsou dle výsledků výzkumu postoje a normy respondentů, které je možné v rámci environmentálního vzdělávání ovlivnit skrze budování povědomí o důsledcích chování. Článek se také vzhledem k odlišným výsledkům jednotlivých zahraničních studií obdobného zaměření zamýšlí nad důležitostí lokálního výzkumu v oblasti rozvoje environmentálního vzdělávání, který je v oblasti ana-lýzy determinantů environmentálního uvědomění stále na samém začátku.