Žáci se sociálním znevýhodněním, kteří nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka nebo nemají doma potřebnou vzdělávací podporu ze strany rodičů, jsou v době distanční výuky velmi výrazně ohroženi propadem ve vzdělávání. Jedním z efektivních nástrojů podpory těchto žáků je i online doučování.
Text článku prezentuje zkušenosti skupiny lektorů doučování, kteří v roce 2020 realizovali více než tisíc hodin doučování. Cílem výzkumu bylo identifikovat bariéry a specifikovat příklady dobré praxe v online doučování sociálně znevýhodněných žáků.
Základním zdrojem dat pro výzkum byla analýza písemných reflexí, ve kterých lektoři hodnotili průběh online doučování. Jako bariéry v online doučování sociálně znevýhodněných žáků se ukázaly zejména: Nedostatečné technické vybavení, neznalost práce s vybavením, nedostupnost školního online výukového prostředí pro externí lektory, nedostatečná znalost češtiny u žáků s OMJ a jejich rodičů, obtížná komunikace ohledně zadání úkolu a obtíže v udržení pozornosti žáků.
Příklady dobré praxe pak výzkum identifikoval v těchto oblastech: Individuální přístup lektorů k organizaci doučování, variabilita výběru vhodné doučovací platformy, sdílení obrazovky nebo tabule, nastavení funkční komunikace ohledně zadání úkolů, využití vzdělávacích webů a aplikací, zařazení opatření pro podporu pozornosti a volnočasových aktivit. Identifikované bariéry i příklady dobré praxe mohou podpořit další rozvoj online doučování u sociálně znevýhodněných žáků.