Na základě dat z žákovského korpusu češtiny CzeSL-SGT a jejich srovnání s korpusy rodilých mluvčích (SYN2020, SKRIPT 2012) jsou zachycena specifika užití obsahových vět se spojkami že, aby, ať, jestli, zda, zdali a -li v jazyce nerodilých mluvčích, s přihlédnutím k jejich jazykovým skupinám (indoevropské, neindoevropské a slovanské jazyky). Analýza se zaměřuje na typické kolokace, jejich nadužívání či podužívání v žákovském jazyce a popis jazykových jevů, jež se odlišují od úzu rodilých mluvčích.
Data ukazují, že nerodilí mluvčí mají tendenci nadužívat významově obecné a jim dobře známé jazykové prostředky na úkor sémanticky specifičtějších lexikálních jednotek. Rozdíly mezi žákovským jazykem a územ rodilých mluvčích jsou zřejmé u kolokací, různých slovesných vazeb a napříč jazykovými skupinami.
Popis žákovského jazyka má význam pro výuku češtiny jako L2, neboť umožňuje lépe didakticky zpracovat zkoumané jazykové jevy, podporovat jejich aktivní užívání a odstraňování typických chyb, a to i s ohledem na konkrétní jazykovou skupinu.