Opatření v oblasti veřejného zdraví za účelem kontroly pandemie COVID-19 přineslo všem generacím, včetně mladých lidí, široké spektrum psychopatologických následků. Zejména v zemích s nedávnou a poměrně dlouho trvající distanční výukou jako je Česká republika jsou děti a mladiství vystaveni zvýšenému riziku akutní a / nebo posttraumatické stresové poruchy, patologické úzkosti a deprese.
Koronavirové období bude mít zřejmě navíc nepříznivý dopad na rozvoj osobnosti mladých lidí. Podle nedávných studií se v Německu potýká s tímto problémem asi 30 % dětí a mladistvých, kteří trpí psychopatologickými stavy souvisejícími s koronárními okolnostmi.
Psychiatrie dětí a mládeže není schopna všeobecně patrný nárůst lékařských případů zvládnout, a proto je nutné, aby školy podporovaly systém veřejného zdraví a pomohly vyhnout se "koronavirové generaci" s katastrofálními důsledky pro jednotlivce i společnost. Hudba zprostředkovaná školou může nabídnout dětem a mládeži účinné prostředky ke zmírnění psychopatologických symptomů.
Hudební výchova se nabízí jako prostor k povzbuzení žáků k osvojení si samoregulačních schopností ke snížení úrovně stresu, ke zvládání traumat, k obnovení psychosomatické rovnováhy a ke zlepšení kvality života. Nové modely, jako je kreativní hudebně pohybová interakce ke zvládání "koronanxie" nebo hlasové relaxační techniky k řešení rušivých stresujících myšlenkových nebo spánkových poruch, jsou však nezbytné a vyžadují intenzivnější spolupráci mezi hudební výchovou a muzikoterapií.
Kromě toho musí být zajištěno doplnění obsahu ve vzdělávání učitelů a je zapotřebí empirický výzkum, aby bylo možné průběžně hodnotit výsledky a upravovat přístupy založené na školní hudební výchově.