Charles Explorer logo
🇬🇧

"Desatero" akademického pedagoga

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Stanovování cílů a náplně studijního oboru a všech jeho předmětů je nikdy nekončící proces. Měli by se na něm podílet nejen vyučující, ale i studenti a absolventi.

Příprava výuky se tak stává součástí výuky samotné. Díky tomu pedagog i student získávají příležitost k naplňování principů akademického vzdělávání - místo jednostranné formy získávání informací dochází k aktivnímu zapojení všech účastníků procesu.

Současně se posiluje partnerství vyučujících a studentů. Vzdělávání je tím úspěšnější, čím aktivněji se do něj studenti zapojí.

Jedná se tedy nejen o samotné učení či vyučování, ale také o motivaci. To platí v rámci konkrétních předmětů i celého studijního programu (proč studuji, jaký má můj obor potenciál...).

Užitečné může být zapojování inovativních forem a metod výuky (např. badatelsky orientované vyučování, flipped learning...). Důležitá je také pečlivá formulace cílů a výsledků učení, tj. toho, co bude absolvent znát, čemu bude rozumět a co bude schopen dělat.