Článek představujevýsledkypoložkovéanalýzyoborovýchtestůzchemiezadávanýchpro účely přijímacího řízení na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v letech2016 až 2019. Cílem položkové analýzy, která byla zaměřena na úlohy z obecné che-mie, bylo odhalit úlohy, které byly pro uchazeče o studium nejvíce obtížné a úlohynecitlivé tedytakovéúlohy, kterénedostatečně rozlišovaly úspěšné uchazeče od ucha-zečů neúspěšných.
Obtížné úlohy byly identifikovány na základě vypočtení indexuobtížnosti. Necitlivé úlohy byly stanoveny na základě výpočtu koeficientů ULI(1/2)a RIR.
Výsledky položkové analýzy odhalily, že pro uchazeče obtížným tématem jestavová rovnice ideálního plynu. Dále byla odhalena čtyři témata, která obsahovalaalespoň jednu obtížnou úlohu (výpočet pH, elektronová konfigurace, iontový součinvody a elektrolýza).
Necitlivé úlohy byly detekovány u třech témat (tepelný rozkladlátky, rychlostní rovnice a chemické rovnováhy). Necitlivost úlohy často souviselas vysokým počtem kroků nutných k jejímu úspěšnému vyřešení.