Impulsem k zahájení procesu, jenž postupně vedl až ke vzniku zdravotnické profese adiktologa v České republice, byla reakce na nedostatek dostatečně vzdělaných profesionálů v nově vznikajících službách v 90. letech. Postupem času však došlo k natolik výrazné a úspěšné profilaci této nové profese, že byl uvedený rámec překročen a vznikl zcela svébytný a originální koncept studijního programu na pozadí emancipujícího se transdisciplinárního oboru.
Jeho zaměření dostalo plný rozsah tematického záběru od prevence, přes léčbu a rehabilitaci, až procesu přirozené úzdravy. Své pevné místo zde má také celá oblast strategií a metod minimalizace rizik a škod.
Cílem studie je popsat okolnosti vzniku, vývoje a současného ukotvení studijního oboru adiktologie na pozadí vývoje v oblasti závislostního chování v České republice. Dílčím cíle je upozornit na měnící se profil podobně zaměřených studijních programů a startující vlnu zájmu o ně ve světě, včetně vzniku prvních modelových mezinárodních kurikulí pro tento typ studia na univerzitách.
Výzkumný soubor tvoří identifikované dokumenty a evaluační studie vztahující se k oboru adiktologie v ČR a související studie zaměřené na tento obor v zahraničí, mající vztah k formování mezinárodních kurikulí. Přestože byl vznik samotného původního konceptu studijního oboru ovlivněn dobovými požadavky poskytovatelů péče, ukázalo se rychle, že dynamika vývoje tohoto oboru překročila uvedený rámec a dala vzniknout zcela originálnímu konceptu studijního oboru pod názvem "pražský model adiktologického studia".
Následnými srovnáními se ukázalo, že podobnou cestou prošly také další země a že mnohé z těchto programů se podobají. Unikátnost tuzemského modelu tkví v jeho konzistentní stavbě a systematickém budování a následném pevném legislativním ukotvení.
Současně se ukázala být velmi dobře nastavená vazba mezi tímto oborem a praxí, tj. především poskytovateli péči a dobře zvládnutému institucionáln ímu rámci rodícího se nového oboru. Paralelním procesem se pak stalo formování mezinárodní spolupráce univerzit s těmito studijními programy a vznik prvních mezinárodních kurikulí. Česká republika se stala průkopníkem nového modelu studia oboru adiktologie a její model studijního programu na úrovni bakalářského, magisterského a doktorského se stal vzorovým pro rozvoj podobných programů v dalších zemích a pro ukotvení této nové profese v systému péče o osoby se závislostí.