Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy

Publikace na Pedagogická fakulta |
2020

Abstrakt

Publikace poskytuje čtenářům vhled to tématu čtenářské pregramotnosti - poskytuje základní informace o obsahu pojmu s důrazem na integrativní model čtenářské pregramotnosti, vymezuje složky čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, zachycuje její rozvoj v základním kurikulárním dokumentu - Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Součástí publikace je návrh systémového rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole a konkrétní náměty na to, jak s knihou v mateřské škole pracovat, jak dětem předčítat, jak u nich rozvíjet aktivní naslouchání nebo podpořit zájem dětí o písmo, kde hledat inspirace na kvalitné lekce a které kampaně a projekty lze využít na podporu čtenářství u dětí.

Příklady konkrétních lekcí jsou rámovány konstruktivistickým pojetím učení a třífázovým modelem učení se zdůrazněním důležitosti klást vhodné otázky k textu a ukázkami, jak u dětí rozvíjet čtenářské strategie pro podporu porozumění textu.