Motivovaný pracovník je aktivní, dobře naložený, pracovitý, spokojený a celkově pro školu přínosný tvor. Když o svou motivovanost přijde, začne naopak působit problémy, spokojenost je pryč, místo ní nastupuje kritika, výkon klesá, komunikace vázne a nepříjemnosti se kupí.
Někdy sledujeme změnu u našeho zaměstnance a říkáme si: "jak je to možné, vždyť jsme se tak snažili, platově roste, školení nabízíme, notebook dostal, škole se daří, tak proč on je najednou takový divný?" Možná je to tím, že zaměstnance motivujeme tak, jak si myslíme, že by si oni přáli být motivováni. Problémem ale je, že nelze najít univerzální motivační strategii, protože každý z nás je jiný.
Každý z nás má totiž v sobě jedinečnou kombinaci devíti motivačních typů a jejich nasycenost pak právě ovlivňuje, zda budeme spokojeným a motivovaným pracovníkem nebo nemotivovaným potížistou.