Článek "Implementace nenásilné komunikace do výuky cizích jazyků" si klade za cíl představit koncept nenásilné komunikace, zejména v kontrastu k verbálnímu násilí. Druhá část se zabývá povědomím o nenásilné komunikaci v českém vzdělávacím systému a možnou implementací do výuky cizích jazyků.
Nenásilná komunikace je model, který zavedl Marshal B. Rosenberg.
Hlavní snahou tohoto komunikačního modelu je vytváření vztahů založených na upřímnosti a empatii. Tomuto cíli je možné se přiblížit hlubokým porozuměním vlastním reakcím, potřebám a pocitům a jejich vhodným sdělením partnerovi.
Nenásilná komunikace je v přímém rozporu s verbálním násilím. To má za cíl získat nad partnerem výhodu a případně si ho podmanit.
V českém vzdělávacím systému je kocept nenásilné komunikace spíše neznámý, což dokazuje i průzkum provedený autorkou tohoto článku. Výuka jazyků se pro implementaci nenásilné komunikace dobře hodí.
Učební osnovy poskytují mnoho příležitostí pro začlenění cvičení reflektujících zmíněný koncept. Jejich implementace může rozvíjet širokou škálu kompetencí žáků, obohatit jejich komunikační strategie, a přispět tak k holistickému vzdělávání.